Liquid Media

Google Analytics Toevoegen Aan Je WordPress Website (met GA Google Analytics)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

In dit artikel ga ik samen met jou Google Analytics op je WordPress website zetten.

Waarom zou ik Google Analytics gebruiken?

Google Analytics is gratis software. Je hoeft er niets voor te betalen. Ondanks dat is het de beste manier om gegevens over je website te verzamelen. Je krijgt inzichten in wat je gebruiker op je website doet, hoeveel bezoekers je krijgt, via welke kanalen je bezoekers komen en hoelang ze op je website blijven.

Dit is belangrijke informatie, want hiermee kan je bekijken welke posts op Instagram het goed doen, welke pagina’s je bezoeker bekijkt en of ze wel of niet op je contact- of productpagina komen.

Google Analytics is een enorm softwarepakket. Er zit heel veel functies in. Daarom kan het er misschien overweldigend uitzien. Laat dit je echter niet tegen houden: je kan ook alleen de basis-functionaliteit gebruiken.

Google Analytics aanmaken

Voordat je Google Analytics kan installeren op je WordPress-website, zal je eerst een Google Analytics omgeving moeten aanmaken voor je website. Hiervoor heb je een Google-account nodig. Als je Gmail of de Google Play Store (op Android) gebruikt heb je al een Google Account. Deze kan je gebruiken om Google Analytics mee in te stellen. Anders moet je een Google Account aanmaken. Deze optie wordt je door Google gegeven als je ons stappenplan volgt.

Ga naar deze website: https://analytics.google.com/analytics/web/provision/#/provision

Als je ingelogd bent bij Google, zal je rechtsbovenin je avatar zien staan. Je kan dan meteen door. Als je geen Google account hebt of niet bent ingelogd, kan je deze aanmaken of inloggen als je op “Gratis Instellen drukt”.

Druk op “Gratis instellen” om te beginnen.

1. Account aanmaken

Om je Google Analytics account te maken, moet je deze gegevens invullen:

  • Wat informatie over je bedrijf
  • Wat informatie over wat je wil gaan meten

Je moet allereerst een accountnaam opgeven. Ik vul hier mijn bedrijfsnaam in: Liquid Media.

Vervolgens moet je aangeven welke gegevens Google zelf mag verwerken. Data die jij verzamelt op je website, zal Google gebruiken om Analytics beter te maken. Google gebruikt het bijvoorbeeld om trends te meten of om jouw website te kunnen vergelijken met anderen. Het staat je vrij om deze vinkjes uit te zetten. De gegevens die Google van je gebruikt zijn geanonimiseerd en daarmee privacy-vriendelijk. Google licht hier meer toe over het gebruik van deze informatie.

Geef Google informatie over je bedrijf en geef toestemming om data te verwerken.

Vul je bedrijfsnaam in. De vinkjes waarmee je Google toestemming geeft om jouw data te gebruiken om Analytics beter te maken kan je aan- of uit vinken.

Klik vervolgens op volgende

Vervolgens vraagt Analytics wat je wil meten. Als je een app hebt ontwikkeld, kan je namelijk ook gegevens over het gebruik van je app meten. In deze situatie is dat echter niet het geval. Je hebt een website. De standaardoptie is dus in orde. Klik op volgende.

Geef aan Google aan dat je Analytics wil gaan gebruiken op je website en niet op een app.

In dit geval volstaat de standaard optie

3. Property maken

In de laatste stap maken we een property. Je kan voor iedere website die je beheert/maakt een property maken. Dus als je meerdere bedrijven hebt, kan je uiteindelijk meerdere properties verzamelen binnen 1 account (die we in stap 1 hebben aangemaakt). In deze stap gaan we 1 property maken, in dit geval voor de WordPress-website die je wil linken.

Bij websitenaam vul je de naam van je website in. In mijn geval Liquid Media. Bij de website URL vul je het webadres naar je website in. Je moet http:// of https:// selecteren. https betekend dat je website beveiligd is met SSL. Als je weet dat dat voor jouw website geldt, kan je https selecteren. Anders volstaat http://. In mijn geval vul ik hier liquid-media.nl in. Omdat mijn website SSL ondersteunt, heb ik https:// geselecteerd.

Vervolgens moet je de branche waarin je werkzaam bent selecteren. Het is belangrijk om hier even goed doorheen te scrollen en de branche te kiezen die het best bij jouw bedrijf past. Google kan je namelijk in het Analytics Dashboard vergelijken met je concurrenten. Dat is informatie die je niet wil missen. Ik val het best onder Internet & Telecom, omdat ik websites maak en help bij online marketing.

Vervolgens moet je nog een tijdzone kiezen voor de rapportage. Die kan je op Nederland (of Belgie) zetten.

Geef informatie over je website. Wat is de naam, op welke URL kan de website worden gevonden en in welke branche ben je actief.

Neem de tijd om een geschikte branche te kiezen. Google kan dan namelijk vergelijken met je concurrenten.

Nu drukken we op maken. Ga akkoord met de voorwaarden (lees ze uiteraard eerst goed door!!!). Hoera, we hebben een Analytics account (een bedrijfsaccount) en een property (een website) die we kunnen meten.

Propertycode opslaan

Google is behulpzaam. Google weet dat je Analytics nog niet is gekoppeld, want je hebt net een property aangemaakt. Daarom kom je meteen op een scherm waar informatie staat om Analytics aan je website te koppelen. Je ziet overal codes staan, maar gelukkig hebben we dat vandaag niet nodig. Dankzij WordPress kunnen we een plugin installeren. Vervolgens hebben we alleen de Tracking ID nodig. Kopieer deze en sla deze op in je notities.

Google Analytics geeft je een tracking ID. Die heb je nodig om aan je WordPress-website te vertellen naar welke Analytics-account de data moet worden verstuurd.

Wat als ik de Tracking ID niet heb opgeslagen, het tabblad heb weggeklikt en niet meer op dit scherm kan komen?

Geen probleem! In de onderstaande video laat ik je zien hoe je vanaf https://analytics.google.com op dit scherm kan komen:

Google Analytics linken met WordPress

In de laatste stap gaan we naar het adminpaneel van je WordPress-website. We gaan een nieuwe plugin installeren. Druk in het menu op Plugins en klik op Nieuwe plugin. Vul in het zoekveld GA Google Analytics in. In de zoekresultaten zal de juiste plugin meestal als eerste verschijnen. Druk op installeren en vervolgens op activeren.

Installeer de GA Google Analytics Plugin via WordPress

Als de plugin is geinstalleerd en geactiveerd kan je de instellingen bekijken via Instellingen >> Google Analytics. Daar heb je een tabje Plugin-instellingen. Als je op dat tabje klikt, openen de instellingen zich.

Stel de GA Google Analytics WordPress plugin zo in dat hij gekoppeld wordt aan je Analytics account.

Vul bij het kopje Tracking-ID in GA de tracking ID in die we eerder hebben gekopieerd. Scroll vervolgens iets naar beneden en druk op Wijzigingen Opslaan.

Gefeliciteerd! Je gaat nu meten.

Google Analytics is nu gekoppeld aan je WordPress-website. Dit betekend dat Google Analytics nu gegevens gaat verzamelen vanaf je website. Het kan even duren voordat je de eerste data gaat zien op je dashboard. Het dashboard is te bezoeken via https://analytics.google.com

In latere blogposts ga ik het vaker hebben over Google Analytics. Want leuk dat je al die data verzameld – maar wat kan je er eigenlijk mee?

Als je vragen hebt over het installeren van Google Analytics op je WordPress-site, schroom dan niet om een reactie achter te laten. Je kan me ook altijd mailen op stefan@liquid-media.nl

Plaats een reactie